وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

اصلاحیه مجلس به قانون ارث زن مطابق فتوای مقام معظم رهبری .......

اصلاحیه مجلس به قانون ارث زن مطابق فتوای مقام معظم رهبری صورت گرفته است


مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

نماینده‌ی مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: اصلاحیه مجلس به قانون ارث زن از زمین مطابق فتوای مقام معظم رهبری صورت گرفته است.
امین حسین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تحلیلی از مصوبه‌ی اخیر مجلس در مورد اصلاح قانون ارث زنان گفت: در قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷ که در حال حاضر داریم - منهای مصوبه‌ی اخیر مجلس- در بحث ارث بردن زن از اموال منقول و غیرمنقول مرد مشکلی وجود نداشته که در حال حاضر مجلس بخواهد دوباره آن را تصویب کند، بلکه بحث بر روی سهم ارث زن از عرصه یا زمین است.
وی افزود: مطابق قانون فعلی اگر مردی فوت کند، همسر او از عین اموال منقولش ارث می‌برد که اگر از آن مرد بچه داشته باشد یک هشتم سهم زن می‌شود و اگر بچه نداشت، یک چهارم سهم او می‌شود. این مساله قبلا هم وجود داشته و در حال حاضر هم تغییر پیدا نکرده است، اما آن چیزی که تغییر کرده راجع به اموال غیرمنقول مانند خانه و زمین و ... است.
این نماینده‌ی مجلس گفت: در واقع اگر مرد فوت کند، همسرش طبق قانون مدنی موجود از عرصه و زمین ارث نمی‌برد. تنها از اعیانی ارث می‌برد که در قانون تحت عنوان قیمات ابنیه و اشجار آمده است. در واقع در مورد اموال غیرمنقول، زن از قیمت ابنیه یعنی ساختمان‌ها و اشجار یعنی درختی یا گندمی اگر در زمین کشاورزی باشد، ارث می‌برد، ولی از خود زمین ارث نمی‌برد.
رحیمی در ادامه گفت: اصلاحیه بر روی این است که زن از این به بعد از قیمت زمین هم ارث می‌برد، یعنی اگر ساختمانی از مرد متوفی باقی مانده باشد، زن وی از این به بعد هم از قیمت اعیانی آن ارث می‌برد هم از قیمت زمین آن یا در مورد زمین کشاورزی هم همین‌طور است. مجلس به این مساله رای داد.
وی با بیان این که این مساله مطابق فتوی مقام معظم رهبری اصلاح شد، گفت: در این رابطه فتاوی مختلفی وجود دارد و قانون مدنی ۱۳۰۷ از نظر مشهود تبعیت کرده بود.
مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پایان گفت: نظر برخی از فقها این است که زن از قیمت زمین هم ارث می‌برد، ولی اگر ورثه قیمت را ندهند آن زمان می‌تواند از اعیانی آن هم ارث برد که الان مطابق فتوی مقام معظم رهبری، زن از عرصه هم ارث می‌برد.

نظرات 1 + ارسال نظر
حسن یکشنبه 6 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 17:37

سلام
فردی خودکش کرد و سه وارث پدر و مادر و همسرش هستند.
از نظر ارثی سهم هر کدام چیست؟ در صورت اینکه همسرش مهریه اش را به اجرا بگذارد سهم دیگر وراث چه می شود؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد