وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

جزئیات اصلاحیه قانون چک - احتمال طبقه بندی دسته چکها

حیدر مستخدمین حسینی معاون پارلمانی بانک مرکزی

معاون پارلمانی بانک مرکزی با تشریح جزئیات اصلاحیه قانون چک، از بررسی طبقه بندی چک برای گروه های مختلف و طبقه بندی دسته چکهایی که مبالغ مختلفی را در بر می گیرد در کارگروه اصلاح این قانون در قوه قضائیه خبرداد.
حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای اصلاح قانون چک، گفت: در این خصوص کارگروهی در قوه قضائیه تشکیل شده است و جلسات و مباحث این کارگروه همچنان ادامه دارد، کما اینکه در این کارگروه سعی می شود، هر یک از اسناد سفته، برات و چک جایگاه واقعی و اصلی خود را پیدا کند تا چک به عنوان یک وسیله مبادله قوه اجرایی محکمی پیدا کند.

زندان زدایی

معاون پارلمانی بانک مرکزی با بیان اینکه چک در حکم پول است و از آن به عنوان سپرده دیداری تلقی می شود، افزود: نکته دیگر در خصوص اصلاحیه قانون چک بحث زندان زدایی است که ریاست قوه قضائیه بر روی آن تاکید بسیاری دارد و این موضوع نیز به نوعی در اصلاحیه قانون چک دیده می شود.

طبقه بندی دسته چک

وی اظهارداشت: همچنین این موضوع مطرح است که آیا چک برای گروه های مختلف طبقه بندی شود، همچنین ممکن است دسته چکهایی که مبالغ مختلفی را در بر می گیرد در سه گروه طبقه بندی شوند که البته تصمیم گیری نهایی در این خصوص صورت نگرفته است.

مستخدمین حسینی پیش بینی کرد که کار کارگروه مذکور در قوه قضائیه تا پایان سال ادامه داشته باشد. وی تصریح کرد: زوایای مختلف چک، آسیب شناسی چک که جدیدا صورت گرفته و همچنین بررسی پیشنهادات از جمله مسائل دیگری در همین راستا است که به جمع بندی نرسیده است.

جایگزینی سفته و برات به جای چک

وی همچنین در خصوص جایگزینی سفته و برات به جای چک که توسط برخی از افراد مطرح می شود، گفت: سفته، برات و چک هر یک جایگاه خاص خود را دارد، چک نوعی پول نقد است که فردی که چک را می کشد باید پول در حساب خود داشته باشد، در غیر اینصورت خلاف است، این در حالی است که در مبادلات مشاهده می شود که چک برای حواله کردهای آتی پرداخت می شود و این امر خلاف است.

معاون پارلمانی بانک مرکزی ادامه داد: اگر کسی بخواهد چنین اقدامی را انجام دهد، به جای آن می تواند از سفته استفاده کند، زیرا سفته و برات برای تعهدات آتی است.

وی با اشاره به کاهش مبادلات برات، گفت: برات قوه اجرایی بسیار خوبی دارد، اما در حال حاضر نقش کم رنگی در اقتصاد ما به خود گرفته است، کارکرد سفته نیز کم شده است، بنابراین باید نقشی را ایجاد کرد که بتوان سفته و برات را جایگزین چک کرد و چک تنها برای مبادلات نقدی مورد استفاده قرار گیرد.

مستخدمین حسینی اضافه کرد: اگر مبادلات از یک حجمی بالاتر برود، به جای داد و ستد پول از طریق چک می توان اقدام کرد، اما اگر بخواهند از چک برای پرداختهای آتی استفاده کنند، باید این مسئله اصلاح و به شیوه گذشته عمل شود، یعنی سفته را به جای چک برای مبادلات آتی استفاده کرد و از برات نیز برای مبادلات بازار و تجارت استفاده کرد و تمام موارد مطروحه دیدگاه بانک مرکزی است.

لایحه اصلاح قانون تجارت

وی با بیان اینکه موارد و زوایای برات و سفته در لایحه اصلاحیه قانون تجارت دیده شده است، افزود: این لایحه که توسط دولت به مجلس تقدیم شده، هم اکنون نیز در مجلس است و باید سفته، برات و چک توسط این لایحه در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و قابلیت اجرایی پیدا کنند.


معاون پارلمانی بانک مرکزی به بررسی اصلاحیه قانون تجارت در کمیسیونها، شور اول برای بررسی آن و اینکه این لایحه دارای بیش از هزار ماده است، اشاره کرد و با بیان اینکه به زودی کلیات آن در مجلس مطرح خواهد شد، افزود: ما اول علاقمندیم که مجلس به کلیات این قانون رای دهد، یعنی نیاز است که قانون تجارت بعد از سالها، با توجه به تغییراتی که در شرایط اقتصادی کشور، بازار پول، سرمایه، مبادلات کالا و خلعهای جدی در قوانین الکترونیکی به وجود آمده، تغییر کند و تمام این موارد در این لایحه دیده شده است

 
وی اظهارامیدواری کرد که هر سریعتر مجلس شور اول را تشکیل و لایحه مذکور را بررسی نماید که در جزئیات این لایحه جایگاه اسناد اوراق بهادار نظیر چک، سفته و برات دیده شده و مشکلات فعلی در لایحه جدید پیش بینی شده که تمام این موراد باعث بهتر شدن فضای کسب و کار خواهد شد.
منبع:خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد