وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

توزیع بیش از 16 میلیون بروشور حقوقی بین مردم

 معاون آموزش قوه قضائیه خبر داد:

حجت الاسلام والمسلمین محمدسعید جواهری، معاونت آموزش قوه قضائیه گفت: از بدو تأسیس این معاونت تاکنون بالغ بر 16 میلیون بروشور حقوقی به انحاء مختلف بین مردم توزیع شده است که این اقدام در راستای ارائه آموزشهای مردمی و ارتقاء دانش حقوقی مردم است

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین محمدسعید جواهری در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های گروهی با توجه به استقرار دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره ویژه علوم انسانی گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری درخصوص نوآوری و شکوفایی امور و ضرورت ایجاد جنبش نرم‌افزاری، این هیئت توسط شورای انقلاب فرهنگی جهت عملیاتی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری تشکیل شد.

معاون آموزش قوه قضائیه ادامه داد: در این راستا ساختار لازم، دستورالعمل‌ها،‌نظام‌نامه‌های لازم را تهیه و تنظیم و به تصویب مبادی ذیربط رسید در واقع در نظامنامه مصوب اهدافی مطرح شده که در حقیقت فلسفه وجودی آنرا تبیین می‌کند.

وی گفت: حمایت ویژه از مباحث روشمند و تبدیل آن به تجربه، ایجاد زمینه‌های ویژه برای عرضه نظریه‌های علوم اسلامی، عملی کردن مجادلان و تخصصی کردن گفتگوهای فرهنگی و ایجاد فرصت علمی و قانونی برای عرضه ایده‌ها و نقد آنها، نهادینه‌سازی اندیشه و بیان و امکان تبادل آرای علمی با رعایت اخلاق و منطق گفتگو براساس قانون اساسی، کاستن ازمشکلات فرهنگی و بحرانها در مباحث دینی و فرهنگی از اهداف این هیئت می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جواهری ادامه داد: این هیئت اقدامات گسترده دیگری را خصوصاً با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهها و مراکز علمی کشور برای اجرایی شدن و تحقق یافتن اهداف موردنظر در سطوح مختلف آغاز کرده است.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه توجه اسلام و ایران به نوآوری و نظریه‌پردازی و مناظره را بسیار ویژه توصیف کرد و گفت: متأسفانه با دسیسه‌های استعماری، مستکبران سعی داشتند خودباوری و خوداتکایی را با تبلیغات مسموم از ملت ایران بگیرند که خوشبختانه به موفقیت‌ زیادی دست پیدا نکردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جامعه اسلامی خصوصاً ایران به استعدادها و توانمندیهای خود واقف شده و به برکت رهبری امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری این باور و اعتماد و روحیه در مردم به وجود آمده که یکی از نشانه‌های این اعتماد، تشکیل حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره است که اساساً کرسی‌های موردبحث در 5 طبقه نوآوری ، نظریه‌پردازی، نقد، مناظره و آزاداندیشی بوده است.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه گفت: درخواست هیئت مذکور جهت تشکیل کمیته دستگاهی در قوه قضائیه با حضور افراد ممتاز در عرصه نوآوری و خلاقیت برای رونق بخشیدن به مباحث علمی مورد موافقت آیت ا... هاشمی شاهرودی قرار گرفت و ایشان تأکید کردندبا شکل‌گیری این کمیته از یک خروجی مناسب و در خور شأن دستگاه قضایی برخوردار باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین جواهری گفت: این معاونت مسئولیت ارتباط با صاحب‌نظران و اساتید حقوق را دارد و در راستای حسن انجام این مأموریت با شناسایی موارد قابل بررسی، حدود 53 عنوان را تهیه و زمینه پیوستن همکاران دارای نظریه و صاحب رأی به خیل عظیم کشوری فراهم شده، ضمن اینکه موضوعات اعلام شده به هیچ وجه جنبه حصری ندارد و تمام این عناوین 53‌گانه در راستای دادرسی عادلانه به نفع نظام، ملت و کشور است.

معاون آموزش قوه قضائیه گفت: اقدامات گسترده‌ای در این معاونت در خصوص آموزش در شوراهای حل اختلاف انجام شده که برگزاری حدود 37 دوره آموزشی کددار برای اعضاء، تهیه منابع آموزشی متنوع و متعدد، تهیه حدود 60 عنوان کتاب ، کتابچه براساس نیاز سنجی‌های انجام شده، تهیه 192 بروشور حقوق شهروندی و 52 بروشور در دست اقدام از این جمله است.

وی ادامه داد: همچنین آموزشهای حضوری و ایجاد واحدهای مشاوره تلفنی درخصوص موارد موردنیاز اعضای شورا، آموزش حین کار، آموزش خصوصی و چهره به چهره با حضور قاضی مسلط از دیگر موارد انجام شده در شوراهای حل اختلاف است.

حجت الاسلام و المسلمین جواهری افزود: اقدامات دیگری هم در راستای شوراهای حل اختلاف تخصصی شکل گرفته که موجب اعتبار و اقتدار علمی جایگاه شوراهای حل اختلاف شده است و اساساً حضور اعضای شوراهای حل اختلاف با توجه به صلاحیت مشخص شده در قانون می‌تواند برای قاضی کمکی باشد تا با استفاده از ظرفیت‌های مردم در راستای ایجاد صلح و سازش بهره‌برداری بیشتری شود.

وی تأکید کرد: ایجاد کارگاههای آموزشی در فرهنگ‌سراها، تلاش برای ورود به کتب درسی در بعد حقوق شهروندی، استفاده از ظرفیت رسانه‌های ملی و صدا و سیما، مطبوعات از اقداماتی است که جهت ارتقای دانش حقوقی مردم صورت گرفته است.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه گفت: ما آمادگی برای پاسخگویی به سئوالات مردم از نظر نرم‌افزاری برای تأمین و تولید محتوا در مطبوعات را داریم وامیدواریم با تصویب نهایی لایحه پیشگیری از وقوع جرم در تحقق ا هداف مورد تأکید رئیس قوه قضائیه که همان پیشگیری از اختلافات ومنازعات است موفق شویم.

منبع:سایت رسمی قوه قضاییه

.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد