وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

وکالت و مشاوره حقوقی

اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات و مشاوره دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی ، خانوادگی ، منابع طبیعی ، شهرداری ، دارایی

رسیدگی به جرائم اطفال نباید با جرائم بزرگسالان یکسان باشد

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت : نمی‌توان جرائم بزرگسال و کودک را یکسان رسیدگی کرد، بلکه باید متناسب با سن و اقتضائات اجتماعی کودک درمورد او قضاوت کرد، همانگونه که نگاه قانون نیر در این زمینه متفاوت است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان خوزستان کارگاه عدالت برای اطفال و نوجوانان ویژه قضات استان خوزستان با حضور دادستانها، قضات دادگاههای اطفال، جمعی از مراجع قضائی محاکم، کارشناسان و مسئولین امور اطفال و نوجوانان در تشکیلات قضائی، مدیرکل زندانها و نمایندگانی از حوزه معاونت توسعه قضائی قوه قضائیه و یونیسف برگزار شد.

جعفری دولت‌آبادی ضمن تحلیل از اقدام خوب معاونت توسعه قضائی قوه قضائیه بواسطه ایجاد این دوره آموزشی، توجه به امور اطفال، وجوانان و خانواده را از سیاستهای مهم و مورد توجه مدیریت دادگستری کل استان طی دو سال گذشته برشمرد و گفت : توجه به برنامه‌های دادگاههای اطفال و خانواده از سرلوحه برنامه‌های دادگستری استان است ولی تحقق این امر با موانع جدی مواجه بوده که رفع این موانع به تنهایی ازعهده دادگستری برنمی‌آید.

وی با اشاره به راه‌اندازی دادگاه تخصصی جرائم اطفال در استان گفت : بحث اطفال، جرائم و نگهداری آنان یک بحث جهانی است و ما باید با تطبیق مبانی ارزشی و واقعیت‌های بومی خود را با آموزه‌های جهانی هماهنگ و منطبق کنیم.

جعفری دولت‌آبادی اظهار داشت : قضات این دادگاهها باید آموزشهای خاصی ببینند و شیوه مناسب رفتار با کودکان را بیاموزند، قاضی باید برای کودک نقش معلم، مرشد و طبیب را داشته‌باشد.

وی افزود : در حوزه جرائم اطفال با دستگیری یک طفل بزه‌کار همه نگاهها به سمت دادگستری معطوف می‌شود درحالی که ریشه‌های مشکلات اطفال به بخشهای اجتماعی و فرهنگی جامعه مربوط می‌شود که در آخرین حلقه زنجیره به سمت دادگستری سرریز می‌شود.

وی تغییر نگاه قضات نسبت به محاکمه اطفال را لازمه رسیدگی به تخلفات این قشر خاص دانست و انعطاف در این مقوله را الزامی عنوان کرد و گفت : این انعطاف به معنای کوتاه آمده در برابر قوانین نیست بلکه قاضی در مقام معلم باشد و به موقع نیز کار خود را انجام دهد.

جعفری نکته مهم در رسیدگی به امور اطفال را ضرورت دراختیار داشتن آمار و اطلاعات در حوزه اطفال اعلام کرد و با انتقاد از نبود آمارهای مورد نیاز در این حوزه، از آن بعنوان یک معضل بزرگ یاد کرد و گفت : ممکن است این آمار در بهزیستی و زندانها موجود باشد ولی جایی عرضه نمی‌شود، اگر بخواهیم اوضاع را پیش‌بینی کنیم و برای آنها برنامه‌ریزی داشته‌باشیم و بخواهیم وضعیت اطفال را مورد تحلیل قراردهیم به این آمارها نیار داریم، این مقام قضائی ضرورت داشتن نیروی متخصص پلیس را در برخورد با تخلفات اطفال یک ضرورت دیگر در حوزه رسیدگی به امور اطفال و نوجوانان عنوان کرد و بر آموزش ویژه کادر پلیس تأکید و تصریح کرد : حضور اطفال باید در مکان پلیس و در مکانی مجزا تأمین شود که از بدآموزی و دیگر آسیبها بطور جدی جلوگیری شود.

منبع:سایت رسمی قوه قضاییه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد